tiistaina, joulukuuta 13, 2005

Näin syntisenä Herra, mun täytyy vaeltaa

Raunon Pragmaattisesta solipismista löytämäni testin tulos taitaa olla paikkaansa pitävä... paitsi että helvettiin joutumisen todennäköisyyden tietää Jumala yksin. ;)

***

Piti käydä uusimassa testi 14.12. Ilkan kommentin jälkeen... ja muuttuihan se tulos hiukan.









Kuolemansyntisi



Ylpeys: 40%

Penseys: 20%

Ahneus: 20%

Kateus: 20%

Mässäily: 0%

Himo: 0%

Viha: 0%

Helvettiin joutumisen todennäköisyys: 17%
Kuolet vialliseen botox-injektioon.



***

Siionin matkalaulu

Näin syntisenä, Herra, mun täytyy vaeltaa
sun kanssas tiellä taivaan perille kulkea.
En paremmaks voi tulla, en pyhäks ollenkaan,
vaan kuitenkin oi Herra, sun käsiis jäädä saan.

Sä suostut mahdottoman, mun, kanssa asumaan
ja aivan tällaisena mua kaikess kantamaan.
Et väsy vaikka usein mä väsyn kokonaan -
sun armos, rakkautesi ei lopu milloinkaan.

Mä mato vain ja savi oon huono sotija.
Kiusoissa taisteluissa mun täytyy sortua,
jos et sä Kristus, Herra, mua auta vahvista -
vaan autathan, oi auta, voimallas pueta.

Mä sydämelles halaan, sun että kokonaan
mä aina saisin olla, mua auta valvomaan.
Ah, etten murehduttais Henkeäs milloinkaan.
Herkistä tunnon korva sua kaikess kuulemaan.

Sä rohkeaksi hoidat ja uskon vahvistat,
hiljennät levottoman, murheessa lohdutat.
Sä kurjan ilo riemu, ja taivas syntisen.
Sua itkuissani kiitän, viritän virren sen.

Se virsi vain on heikko, ja kiitos köyhä on,
niin usein nurkumiellä mä kuljen lohduton.
Vaan kuitenkin mua hoidat lahjojas tuhlaillen,
päivästä päivään kannat perille saatellen.

- Niilo Tuomenoksa

***

Tämä oli yksi rakkaimmista lauluista silloin, kun tyttöporukalla kolusimme kaikki Rauhiksen seurat Pohjanmaalla ja vähän kauempanakin... :)))

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Laiskuus 80%, viha, kateus, himo 20%
Helvettiin 20% todennäköisyydellä.
Ähäpiti, olen syntisempi :p (ei kyllä tullut itselleni yllätyksenä) - kai hoksasit, että kysymyksissä voi valita useamman vaihtoehdon -tai sitten ei yhtäkään.

(Tosin sikäli asiani ovat hyvin, että alkuperäisiin kuolemansynteihinhän ei laiskuus lukeutunut kuin hengellisessä muodossa, jota nykykielessä vastaa lähinnä penseys. Näin ollen prosentit vähenevät huimaa vauhtia...)
P.S. Parempi testi: mihin Danten Helvetin osaan kuulut?
http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
Pääsin Kiirastuleen, hyvin menee.

Pälli kirjoitti...

Ilkka!! :)))

Ääää, enhän mää tuommosta tietenkään huomannu. Äh. Nyt pitää mennä tekemään uusiks...

Vai syntisempi. Ootappa vaan! ;D

Joo, ehkäpä pitäis vaihtaa tuo laiskuus penseydeksi.

Pälli kirjoitti...

Sinne kiirastuleen minäkin päädyin... ;)

The Dante's Inferno Test has sent you to Purgatory!

Here is how you matched up against all the levels:

Level | Score
Purgatory | Very High
Level 1 - Limbo | Moderate
Level 2 | Low
Level 3 | Low
Level 4 | Very Low
Level 5 | Moderate
Level 6 - The City of Dis | Very Low
Level 7 | Low
Level 8- the Malebolge | Moderate
Level 9 - Cocytus | Low

Anonyymi kirjoitti...

On tosi hienoa , että meillä on taivaan isä, joka pitää meistä huolta!!

-m

Pälli kirjoitti...

Niin on! :)