Saarnaa valmisteltiin sunnuntain vastaisena yönä kahteen asti. Juujuu, kyllä se aloitettiin jo viikko sitten lauantaina, mutta silloin ei päästy alkua pitemmälle... Aamulla menimme kirkolle hyvissä ajoin, emmekä onnistuneet edes laukaisemaan hälytyslaitteita, vaikka se joskus aiemmin on minulta niin hyvin onnistunutkin. ;) Kaikenlaisten käytännön järjestelyiden kanssa meinasi tulla hiukan kiire, sillä kannettavan ja videotykin kanssakäymiseen tarvittavia johtoja ei tahtonut löytyä. Mikkejä säädettiinkin vielä paria minuuttia ennen jumiksen alkua...
Kaikki sujui kuitenkin yllättävän jouhevasti, mitä nyt kolehdin keräämisessä käytettävät korit olivat Miikalta vähän hukassa, ja alba pääsi loppuvaiheessa palvelusta hiukan repsahtamaan - emme ilmeisesti osanneet pukea sitä oikein Miikan päälle... Niin ja se, että Miika piti Isä meidän -rukouksessa ja uskontunnustuksessa sellaista vauhtia päällä, että heikompia hirvitti. ;) Mutta minun osuuteni olikin se helpompi, tekstien ja parin rukouksen lukeminen.
Kuitenkin ihmiset kovin kiittelivät jälkeenpäin, että hyvin meni ja kiitos kovasti. Tarjolla oli nimittäin hernekeittoa ja kahvia ja pullaa tulevan laskiaisen kunniaksi. "Ikspiiriens, kokemusta, kokemusta", sanoi myös Himangalta kotoisin oleva Ilmi-mummo, kun siellä kahvipöydässä vielä totesin, että kaikkeen sitä joutuukin... :)
***
Saarna
laskiaissunnuntaina 18.2.2007 Emmauskirkossa
tekstinä Luukkaan sanat
evankeliuminsa luvussa 9, jakeet 28-36...
"Kristuksen kirkastuminen
Noin viikon kuluttua siitä, kun Jeesus oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan. Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. Samassa siinä oli kaksi miestä, Mooses ja Elia, keskustelemassa hänen kanssaan. He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa.
Pietari ja hänen kanssaan olevat opetuslapset olivat vaipuneet syvään uneen. Havahtuessaan he näkivät Jeesuksen kirkkaudessaan ja ne kaksi miestä, jotka olivat hänen kanssaan. Kun nämä olivat lähtemässä Jeesuksen luota, Pietari sanoi: "Opettaja, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle." Mutta hän ei tiennyt mitä sanoi.
Pietarin puhuessa tuli pilvi ja peitti paikan varjoonsa. Opetuslapset pelästyivät, kun näkivät miesten peittyneen pilveen. Pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!" Äänen vaiettua opetuslapset näkivät Jeesuksen olevan yksin. He pysyivät vaiti kaikesta kokemastaan eivätkä vielä silloin kertoneet siitä kenellekään."
Päivän evankeliumiteksti vie meidät valtavien tapahtumien äärelle. Jeesus vetäytyy lähimpien opetuslastensa kanssa rukoilemaan vuorelle. Muutamaa päivää aiemmin Jeesus on ilmaissut opetuslapsilleen, kuka hän todellisuudessa on, ja mitä hänelle tulee tapahtumaan. Jeesus oli tällöin puhunut suoraan siitä, että hänen on kärsittävä ja kuoltava kirjanoppineiden käsissä. Tähän tehtävään valmistautuessaan Jeesus meni Isän eteen rukoilemaan.
Heidän ollessaan siellä Jumalan pyhyys ja majesteettisuus tuli näkyväksi. Jeesuksen todellinen asema kirkastettiin opetuslasten silmien edessä. Aiemminkin opetuslapset olivat nähneet ja kokeneet suuria asioita seuratessaan Jeesusta, mutta tämä oli jotakin ainutlaatuista. Jeesuksen olomuotokin muuttui, ja Jumalan kirkkaus tuli ihmeellisellä tavalla näkyviin.
Mooses ja Elia, Vanhan Testamentin merkittävät hahmot, ilmestyivät Jeesuksen luo. Tässä Jeesuksen asema Jumalan läpi koko historian ulottuvassa pelastustyössä kävi ilmi. Mooses toi kansalle Jumalan lain, joka osoitti, että yksikään ihminen ei voisi hyvillä teoilla pelastua. Jumalan vaatimus ihmisille on, että meidän tulee olla pyhiä; yhtä pyhiä, kuin mitä Jumala itse on. Laki sulkee jokaisen ihmisen synnin vankilaan, kadotustuomion alle. Kukaan ei voi omin voimin päästä Jumalan luo.
Profeetat, joita Elia edusti, julistivat niskuroivalle kansalle Jumalan tuomiota, mutta myös anteeksiantoa ja armoa sille, joka kääntyisi pois synneistään. Ennen kaikkea profeetat kertoivat armollista sanomaa tulevasta Vapahtajasta, joka tulisi viimein päästämään kansan lopullisesti ulos synnin vankilasta, niin, että pahaa ei enää olisi.
Ja tässä, tässä se kansan kauan odottama Vapahtaja, Messias viimein oli! Tässä oli se, josta profeetat olivat julistaneet vuosisatojen ajan, ja jota Jumalaa pelkäävät olivat niin hartaasti odottaneet. Viimein Jumalan ihmistä koskeva pelastussuunnitelma saisi Jeesuksessa huipennuksensa.
Jumala itse puhui tuossa hetkessä, samalla tavoin, kuin silloin, kun Jeesus kastettiin. Silloinkin Jumala suoralla tavalla vahvisti Jeesuksen Messiaaksi, ja Johannes, Pyhän Hengen ohjaamana, julisti Jeesuksen tehtävän: “Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin!”
Jumalan ilmestymistä kuvataan muuallakin Raamatussa kirkkaudella. Pyhän Jumalan kirkkaus tuhoaa kaiken syntisen ja epäpyhän. Me emme kestä tämän kirkkauden edessä. Se on kuin koettaisi katsoa suoraan aurinkoon, tai yrittäisi mennä liian lähelle juhannuskokkoa, ja vielä paljon enemmänkin. Ihminen ei sitä kerta kaikkiaan kestä.
Samaan aikaan Jumalan kirkkaus on jotakin sellaista, jota Jeesukseen uskova ihminen kaipaa. Jumalan olemus on sellainen, että yhtä aikaa haluamme paeta häntä ja tulla häntä lähelle; yhtä aikaa pelkäämme ansaitsemaamme rangaistusta, mutta kaipaamme pyhyyttä ja puhtautta, ennen muuta Isän syliä. Samalla tavalla opetuslapset, vaikka olivat hämmentyneitä ja peloissaan, kokivat jotakin niin ihanaa, että eivät olisi halunneet lähteä vuorelta ollenkaan pois. Ehkä opetuslapsilla oli mielessään Jeesuksen aiemmin lausumat sanat hänen kärsimyksestään ja kuolemastaan, ja he pelkäsivät. Tässä oli hyvä olla, tässä meitä ei kukaan voisi vahingoittaa. Pietari ehdottikin, että rakennettaisiin kolme majaa, Moosekselle, Elialle ja Jeesukselle.
Mutta evankelista Luukas toteaa Pietarin sanoista: hän ei tiennyt, mitä sanoi. Muutamaa päivää aiemmin Pietari oli saanut tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi. Mutta Pietari ei kuitenkaan ymmärtänyt, että Messias oli kärsivä Messias, että pelastaakseen kansansa hänen olisi kuoltava. Siksi sinne vuorelle ei voinut jäädä. Jeesuksen olisi tultava Kirkastusvuorelta alas, kärsimykseen ja ristinkuolemaan.
Emme näe Jumalan kirkkautta maailmassamme sellaisena kuin se todella on. Täällä Jumalan kunnia kätkeytyy vastakohtaansa: kuningasten kuningas ottaa orjan muodon ja nöyrtyy ristille meidän tähtemme, vaikka me Aadamin jälkeläisinä olemme synnin vallassa emmekä ansaitsisi muuta kuin kadotuksen. Jumala itse kuolee häpeällisen kuoleman, jotta voisi pelastaa meidät! Hän itse kärsii rangaistuksen meidän pikku valheistamme, siitä kun kadehdimme ystäviä ja sanomme pahasti rakkaille tai tuntemattomille, niistäkin teoista ja ajatuksista, joita emme usko kenenkään muun tietävän. Hän itse rakastaa meitä sellaisina kuin olemme, tästä kaikesta huolimatta, ja on osoittanut sen ennen kaikkea kuolemalla meidän vuoksemme.
On meidän onnemme, että Jeesus ei myöntynyt Pietarin ehdotukseen. Jos Messias ei olisi tullut alas Kirkastusvuorelta, häväistäväksi ja tapettavaksi, meillä ei olisi mitään toivoa. Jumalan laki on ehdoton. Se ei päästä otteestaan ketään, ei yhtäkään. Jokaisen meistä on kerran seisottava Pyhän Jumalan edessä kuulemassa tuomio elämästämme. Eikä kukaan voi sanoa puolustuksekseen mitään. Se, jolla silloin ei ole Jeesusta suojanaan, ei ole mitään. Siksi Jeesuksen oli tultava alas Kirkastusvuoren kunniasta pitkäperjantain kärsimykseen ja häpeään. Opetuslapsetkin saisivat nähdä Mestarinsa pilkattuna ja paeta henkensä edestä, lähes kaiken toivonsa menettäneenä.
Mutta Jumala ei jätä kansaansa epätoivon varaan. Jeesus nousi ylös, kunnian kuninkaana, synnin voittajana, joka vielä kerran tulee palaamaan maan päälle, ja luomaan uuden taivaan ja maan. Me elämme uskoen siihen, että tämä kerran toteutuu, ja ne, jotka ovat uskoneet syntinsä anteeksi Jeesuksen ristin työn tähden, tulevat elämään ikuisesti. Silloin Jumalan pelastustyö on viimein lopullisesti päätöksessään, ja jo Vanhassa Testamentissa luvattu Jumalan rauha viimein vallitsee.
Tähän uskoon, ja Herramme paluun odotukseen haluamme nyt tunnustautua Apostolisen uskontunnustuksen sanoin...
8 kommenttia:
Hei, Pälli!
Löysin tänne Jari Rankisen blogin kautta. Siunausta teille siellä kaukana. Onpa hienon oloista, jotenkin kodikasta ja vapaata. Ei tarvitsisi Suomessakaan mennä siihen, että vapaudutaan uskosta/tunnustuksesta, jos halutaan oikeasti vapautua kahleista.Kiitos viestistäsi.
Marika
Vielä siitä totalitarismista. Se, miten uskovia pappeja kohdellaan, on aivan kauheaa. Luulen kuitenkin vielä, että tavallisen kirkkokansan keskellä on aika paljon niitä, jotka ymmärtäisivät pitää kiinni yhteydestä hyviin asioihin, jos he saisivat tietää asioiden oikean laidan.Olisi parempi, jos kirkko pysyisi yhdessä. Hyviä asioita ovat mm. oikea paimenvirka, uskontunnustus ja Jeesus on Herra.
Kaikenlaiseen sitä vaihto-opiskelija sitten tosiaan voi joutuakin. Tästä ei varmaan orientaatioissa mainittu mitään :) Hyvä kun homma sujui. Hyvältä tuo saarnakin vaikutti.
Minä puolestani täällä yritän opettaa lukiolaisille argumentointia, retorisia keinoja ja tekstin ideologisuuden analysoimista. Pitää ihan itsekin kerrata asioita, että osaa opettaa.
Siunattuja kevätpäiviä teille sinne!
Hei Marika!
Luit sitten varmaan vähän enemmänkin meidän matkakuulumisia, kun totesit että leppoista on. Pitää kyllä paikkaansa! :)
Mitä tarkoitat tällä.. "Luulen kuitenkin vielä, että tavallisen kirkkokansan keskellä on aika paljon niitä, jotka ymmärtäisivät pitää kiinni yhteydestä hyviin asioihin, jos he saisivat tietää asioiden oikean laidan." Siis mitä ihmisten pitäisi saada tietää?
Olen samaa mieltä noista keskeisistä asioista, ja lisäisin vielä että sitoutuminen Raamattuun auktoriteettina ja todellisena Jumalan Sanana, sillä sieltä nousevat sitten kaikki loputkin, joista on hyvä taikka elintärkeää pitää kiinni.
Siitäkin olen samaa mieltä, että parasta olisi, jos kirkko ei enää enempää jakaantuisi. Aika näyttää, mitä tuleman pitää.
Ja Katriina! :)
Niinhän se menee, että kertaus on opintojen äiti ;) Nuo tuommoiset aiheet ovat varmaan kehittyneet aivan uuteen uskoon siitä, kun itse olin lukiossa... Kuulostaa oikein käytännönläheiseltä ainakin tuo ideologisuuden arviointi. Siunausta teille, ja Matille kanssa terveisiä :)
Heyyyy!!!
Kylläpä tuli "koti-ikävä" Vancouveriin ja SFU:lle näitä juttuja lueskellessa ja kuvia katellessa. Ja hymyilytti monet noista "mikä Kanadassa on ihmeellistä"-osion jutuista, kun samoja tuli itsekin kummasteltua aluksi. Ettekä ole ainoat, jotka on eksynyt AQ:n (viittaus ekan päivänne seikkailuihin..) :) Kunpa olis rahaa niin johan jo lentäisin sinne teitä tapaamaan ensi tilassa!
Siunausta ja kuulemisiin!
Piia-Maria
Hei Piia-Maria :)
Tervetuloa näin jälkikäteen blogiin kylään. Juu, on se harmi, että varmaan kukaan ei ole tulossa käymään, vaikka kovin ymmärrettävää...
Se AQ on tosiaan ihme paikka. Miika varmaan osaa liikkua siellä jo suht hyvin, mutta mun vierailuni sen illan jälkeen ovat rajoittuneet muutamaan läpikävelyyn.
Sinulle kanssa siunausta, ja mesetellään taas joskus! :)
Hei, kysyit mitä ihmisten pitäisi saada tietää. No ainakin se, että sanoma ei ole aina aivan luotettava. Pitäisi olla jonkinlainen saarna-avain, josta katsotaan, onko esim. konfirmaatiosaarna kristillinen vai "siirtymäriitillinen" vai psykologinen.Kotona voisi sitten "paikata" porukalla, lukea päivän tekstejä ja keskustella. Kristinuskolla on oma sanoma, joka ei ole sama kuin yleistieto.Toinen asia on kirkon suhtautuminen kilpailuun. Ystävällinen pappi saattaa kannustaa herätysliikkeiden toimintaa, koska kaupungissa on vielä kymmeniä tuhansia, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia eivätkä käy kirkossa juuri koskaan. Kirkon johdossa taas on sokeuduttu luulemaan, että pitäisi torjua joku kilpailu vaikka väkisin. Tavalliset ihmiset luottavat siihen ystävälliseen lähipappiin ja ajattelevat kirkosta parhain päin.Vielä ainakin homovihkimisistä: olisi hyvä tietää, millaisen käsityksen Jumalasta homokansa voi hyväksyä.(maaemo?) Tulisi selväksi, onko kysymyksessä sama usko vai ei.Eri uskohan ei suinkaan ole rikos.Liturgian merkityksestä pitäisi kaikkien saada tietää. Muuten he ovat heitteillä eivätkä osaa arvostella, kun muutoksia ehdotetaan. Monet vanhat kristityt osaavat arvostella siten, että heille tulee outo olo, kun opetetaan väärin, mutta he eivät osaa kertoa tunteistaan. Luulen, että on paljon sisältöasioita, joista puhuminen auttaisi.
Marika, sulla on paljon hyviä ajatuksia. :)
Vastaus venyi niin pitkäksi, että päätin tehdä siitä kirjoituksen. Kysymykseesi homoseksuaalien uskonkäsityksestä kommentoin kuitenkin tässä. Ensiksikin se, että välttämättä ei ole itsestäänselvää, että kaikilla homoseksuaaleilla olisi jokin tietty samanlainen käsitys Jumalasta.
Mutta jos haluat tietää enemmän kristittyjen homoseksuaalinen yhteisön käsityksistä, mene Malkuksen kotisivuille. Olen itse silmäillyt vähän heidän raamatullisia perusteitaan sille, miksi homoseksuaalisuus ei olisi syntiä, ja nähdäkseni ne on saatu aikaan irrottamalla Raamatun jakeita kontekstistaan ja sitten tulkitsemalla niitä erittäin väljästi.
Esimerkki: Jesajan kirjassa Jumala sanoo:"Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin -- ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle." Jes. 43:19 Kun lukee hiukankin mitä tulee ennen ja jälkeen tämän katkelman, tuntuu aika kummalta, että tämä voitaisiin mitenkään liittää ihmisen sukupuolielämään. Siinähän puhutaan Israelin kansan erityisasemasta muiden kansojen joukossa, ja kuinka Herra rakastaa ja vaalii sitä. Kuitenkin Malkuksen sivuilla sanotaan jotenkin tähän tapaan, että tämän jakeen perusteella voimme päätellä, että Jumala ei lopettanut luomistyötään paratiisissa, vaan on sen jälkeen luonut vielä uuden seksuaalisuuden toteuttamisen tavan...
Lähetä kommentti